jessemorsch.reismee.nl

Terug in Nederland

Helaas alweer het laatste verhaal op mijn blog.

Zaterdag 5 augustus zijn we rond 4 uur weer in Nederland geland .

Het laatste weekend hebben we een 2 daagse safari gedaan. Hierin gingen we eerst naar lake Manyara national park. Dat is eerst een jungle waarin veel bavianen en blue balls monkeys (de echte naam ben ik vergeten) rond lopen. Daar hebben we ook nog een paar overstekende olifanten gespot. Na de jungle kwam je bij een klein meertje waar veel nijlpaarden lagen, pelikanen zaten en nog honderden vogels. Vanuit daar reden we door naar het grote meer Manyara, daar zijn we uitgestapt en konden we een stukje lopen met een prachtig uitzicht. Hier kon je ook weer nijlpaarden zien, maar ook een paar buffels en flamingo's. Toen we weer het park uit wilden rijden kwamen we nog net de boom klimmende leeuw tegen, dit was zeldzaam voor deze tijd van het jaar, want meestal zitten ze er alleen in het regenseizoen.

Vanuit het lake Manyara park reden ee door naar de plek onze overnachtingsplek. Op een berg in een tentje. De volgende dag moesten we om 5 uur klaar staan voor het ontbijt.

Na het ontbijt zijn we vertrokken naar de Ngorongoro krater. Hier hebben we ook veel dieren kunnen spotten. Zoals de hyena, struisvogels, leeuwen, nijlpaarden, buffels en gnoes.

Eenmaal weer bij het gastgezin aangekomen maakte we ons klaar voor de laatste dagen op de school. Donderdag was onze laatste dag. De kinderen hadden samen met de juf van alles voorbereid voor ons.

We moesten met onze ogen dicht de klas in komen en gaan zitten op een stoel. Toen gingen ze een liedje voor ons zingen: 'We are sorry to say goodbye'. Toen kregen we zelfgemaakte armbandjes met onze namen erop, alleen vonden ze mijn naam een beetje moeilijk, want bij mij staat er Jessy op het armbandje.

Na het afscheid hebben zijn we nog uit geweest naar een club met Afrikaanse muziek, maar ook de westerse muziek.

Vrijdag de koffers ingepakt en toen midden in de nacht opgestaan en zijn we weer naar huis vertrokken.

Na een lange maar voor de rest comfortabele vlucht zijn we weer in Nederland aangekomen.

Alle foto's plaats ik vandaag of morgen nog op de blog.

Iedereen bedankt voor het lezen van mijn verhalen. Ik heb een super tijd gehad in Tanzania.

Tot ziens!!

Safari

Hallo allemaal,

Deze week heb ik 5 dagen geholpen op de Meru school.

In de ochtend gaf ik steeds klas 5a en 5b Engelse les. Deze klassen zijn erg groot er zitten ongeveer 70 kinderen in een klas. Het is daarom voor de leraar heel moeilijk om de orde in de klas te houden. Helaas lossen ze dit op een niet zo'n leuke manier op, namelijk door een klap op de rug of je handen uit te delen met een stok. Dit is vrij heftig om te zien. Ik kijk er daarom ook niet naar.

Als de kinderen de opdrachten van Engels hadden gemaakt ging ik het met de leraar samen nakijken. Als ze de meerderheid van de antwoorden goed hadden kregen ze een sticker. Ze zijn super blij als ze een sticker krijgen en doen nu ook extra hun best om alles goed te maken voor een sticker. De leraar ziet nu ook een klein beetje in dat het belonen op goede antwoorden beter helpt dan het straffen van foute antwoorden.

Gisteren hebben we met een groep uit het huis ren safari gedaan in Tarangire national park. Dit was super gaaf om een keer mee te maken. De dieren zijn zo dicht bij. We hebben prachtige foto's kunnen maken van heel veel verschillende dieren (deze plaats ik later).

Morgen ga ik naar de kilimanjaro waar we een stuk gaan wandelen en watervallen gaan bekijken. Hierover schrijf ik volgende weeg een berichtje.

Bedankt voor het lezen!!

Groetjes uit Tanzania!

Excursie en vrijwilligerswerk

Jambo,

Afgelopen zaterdag heb ik de hotsprings bezocht. In de auto reden we een uur op een goede verharde weg en toen een uur op een hobbelend zandweggetje. Toen wij er eindelijk waren konden we genieten van de prachtige plaats en het heerlijk warme en heldere water. De foto's heb ik al op facebook geplaatst.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen en zijn we in de middag weer naar de Massaai markt geweest. Daar verkopen ze allerlei eigen gemaakte producten. Als je de eerste gang binnenloopt wordt je door iedere verkoper zijn of haar winkeltje in geroepen om hun producten te bekijken. Kort samengevat een groot gekkenhuis .

Maandag en vandaag heb ik weer op de Meru school geholpen. Voor de rit hiernaartoe gaan we met de dala dala wat ongeveer 25 eurocent kost. Op school val je als blanke natuurlijk meteen op en wilt iedereen je gedag zeggen of aanraken. Vandaag heb ik in de ochtend een Engels les gegeven aan klas 5. En in de middag heb ik sportles gegeven aan klas 4. Erg leuk vind ik dat de kinderen wanneer je de klas binnen komt lopen allemaal een liedje voor je zingen: 'goodmorning teacher' 'how are you'. Ze vinden het erg leuk om te sporten, want het is de enige keer wanneer ze lekker buiten kunnen zijn op een schooldag van 8 tot 5.

Ik kijk er weer erg naar uit om morgen weer sportles te geven en te ondersteunen tijdens de engels lessen.

Helaas kan ik via mijn mobiel geen foto's op de blog zetten dus zet ik ze op facebook. Als ne graag meer wilt horen kan je altijd via messenger een berichtje sturen!!

Bedankt voor het lezen en tot later!!!

Karibu

Hallo allemaal,

Gisterenavond zijn wij veilig geland op Kilimanjaro airport na een hoop gedoe voor het visum konden we daarna naar het gastgezin. Om 20:00 uur waren we geland en om 22:30 konden we eindelijk naar bed.

We werden n helaas wakker met regen... Vanochtend werden we welkom geheten. Welkom in Swahili betekend karibu. Om 11:00 uur werden we opgehaald en zijn we naar de school gegaan en hebben daar een kleine rondleiding gekregen en zijn we aan de klas voorgesteld.

Vervolgens hebben we in een café wat gegeten en zijn we met de dala dala naar een Masaai markt geweest en zijn we rondgeleid door de rest van de stad. Toen scheen de zon gelukkig en werd het lekker warm

Foto's over de Masaai markt en anderrre foto'svolgen nog daar was nu niet genoeg tijd voor.

Groeten vanuit het heerlijke Tanzania!!

Welkom op mijn Reislog!

Hallo allemaal en welkom op mijn reislog!

12 juli aanstaande vlieg ik samen met Lauren naar Tanzania, daar gaan we een maand vrijwilligerswerk doen. We verblijven daar in een gastgezin.

Van maandag t/m vrijdag doen wij vrijwilligerswerk op een school en ondersteunen wij de leerkrachten met lesgeven.
In de weekeinden zijn we vrij en hebben we leuke excursies en een safari gepland.

Vanaf nu zal je hier regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!